Eigenlijk kan ik de term “netwerken” niet uit staan. Het irriteert me soms zelfs als ik mensen hoor praten over ‘geweldige netwerkmogelijkheden’ wanneer ze naar een conferentie, beurs of ander soort van evenement verwijzen. De reden dat ik niet van de term houdt is dat het volledig op jezelf gecentreerd is. Het gaat allemaal om wat je uit iets of iemand kunt krijgen.

 

Misschien komt het wel – hoewel ik volgens mijn Linkedin profiel al 51 jaar in de verkoop zit – omdat ik geen mensen mens ben. Ik ben – soms / vaak / altijd – ( voor de mensen die mij kennen streep gerust door 🙂 )  afstandelijk, eigengereid, soms wel eens arrogant, en op zijn tijd flink ongeduldig. En altijd in voor een partijtje opscheppen. Hoe vaak ben je wel eens met iemand in gesprek geweest die als enige reden had om te weten te komen voor wie je werkt en welke functie je hebt? Eigenlijk ben je in zijn (of haar) ogen gewoon de volgende stap of trede op de ladder om een product of dienst te verkopen. Vaak “niet altijd” geven we op dat moment eigenlijk niets om de persoon waar we mee spreken en denken al helemaal niet aan het opbouwen van een echte vriendschap.

 

Oké, in zaken doen we allemaal transacties met elkaar, maar er is een goede en een verkeerde manier om mensen tijdens het netwerk traject te behandelen. Bij de Term netwerken gaat het voornamelijk om het krijgen van iets …. . Ik denk dat we het model op zijn kop moeten draaien en uitzoeken wat we kunnen geven.

 

Ook ik ben niet onbevlekt en heb tijdens mijn vroegere netwerkbijeenkomsten vaak met mijn visitekaartjes in de aanslag gestaan. Klaar om als een tijger mijn volgende prooi te bespringen en hem of haar eens even haarfijn en uitgebreid alles over mezelf en mijn bedrijf te vertellen.

 

In een zakelijke bijeenkomst is de nummer één regel om naar de andere persoon te luisteren. Als je denkt dat je product / dienst het leven van de andere persoon aangenamer zal maken deel dit dan en vertel hoe. Niet verkopen. Gewoon delen. Als geen van je diensten van toepassing zijn op het helpen van de persoon waarmee je praat, luister dan en leer van hen. Je kunt ALTIJD van andere mensen leren, omdat iedereen iets van waarde heeft om te delen als je de tijd neemt om gewoon te luisteren.

 

Als je iemand ontmoet, probeer je denkpatroon dan eens te veranderen van “wat kan ik krijgen van deze persoon” naar “hoe kan ik hen helpen”. Dit dwingt je echt te luisteren je zal verbaast zijn om te zien dat er best veel coole mensen op de wereld zijn met ieder een eigen verhaal. Hoe meer je aandacht schenkt aan de andere persoon, hoe waarschijnlijker het zal zijn dat je een bepaalde vriendschap ontwikkeld waar wel of geen business deals uit zullen vloeien.

 

Een aantal jaren geleden bestierde ik een bedrijf waarin ik CRM software verkocht. In plaats van potentiële klanten in alle geuren en kleuren ( of was het nou kleuren en geuren ) te vertellen over de software, vroeg ik of ik ze mocht uitnodigen voor een kopje koffie om meer te leren over hun bedrijf en om te zien of ik hen kon helpen. Dit veranderde mijn gesprekken volledig, omdat de meeste mensen echt willen delen over de dingen waar ze gepassioneerd over zijn. Ongeacht of er een opdracht uit kwam of niet, ik was alleen gericht op hoe ik hen kon helpen.

Uiteindelijk heb ik veel klanten kunnen helpen door te luisteren naar waar zij gepassioneerd over waren. CRM Software verkopen doe ik niet meer maar tot op heden heb ik nog steeds veel vrienden uit die gesprekken.

Hier is de crux van mijn verhaal. Je moet echt eerlijk zijn in je wens om te helpen. Als je het gesprek alleen als verkoop gereedschap gebruikt, zullen mensen het merken en kilometers omlopen om je te mijden. dit betekend ook dat als je de ander wel kan helpen maar er is geen deal, dan doe je het alsnog….. dit heet zelfopoffering.

Tijdens al die gesprekken en kopjes koffie heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van persoonlijke communicatie stijlen.

persoonlijke communicatie stijlen geven je inzicht in de verschillen tussen mensen, maar vooral inzicht in jezelf. Wat is je natuurlijke manier van doen? Hoe ga je om met bepaalde situaties onder druk? Wat is je stijl van communiceren? Wat zijn je onbewuste drijfveren? Het beschrijft je natuurlijke gedragsstijl en geeft handvatten om prettiger te werken, en om te gaan met anderen.

Ik geloofde altijd dat als je jezelf dienstbaar opstelt dat je dan werd vertrapt. Helaas zullen sommige mensen dit doen, maar ik heb ook geleerd dat de grote meerderheid dit niet doet en je respecteert voor je onbaatzuchtige houding. En natuurlijk kun je altijd nog gewoon nee zeggen tegen een klant ( of is dat vloeken in de netwerk gemeenschap ? )

Kennis van je eigen persoonlijke communicatiestijl leert je luisteren, naar jezelf maar vooral naar de vraag van de persoon tegenover je. Ik heb veel zakelijke gesprekken gehad ( en af en toe overkomt het me nog steeds ) waarbij ik me opeens besefte dat ik in mijn opwinding al het praten deed en geen idee had over de persoon waar ik mee gesproken had.

Wil je weten hoe je meer vrienden overhoud aan netwerkbijeenkomsten?  Maak dan een gratis vriend van Vincent profiel en Neem eens contact op.

Ik nodig je bij deze graag uit voor een kopje koffie en een goed gesprek..!

%d bloggers like this: